De bevalling

woensdag 12 december 2007

Dilemma

Lieverd? had ik dit weekend niet ongesteld moeten worden waren haar legendarische woorden.. Volgens mij wel pop.. Ik zelf had natuurlijk al in haar agenda gezet wanneer ze weer ongesteld moest worden.
Deze amateuristische voorspelling, laatste keer ongesteld plus vier weken en een datum in haar agenda moest het afgelopen weekend uitkomen.. Maar er kwam maar niets.. Waar ligt dit aan.. is mijn vermogen tot de kunst van het voorspelen ernstig te kort geschoten of heb ik dan toch superzaad...

Afin, ik kon niet langer wachten en heb vandaag een zwangerschapstest gehaald, mijn vriendin bevolen om naar de wc te gaan en haar behoefte over het staafje te doen.. tik tak... tik tak... we duften beide niet te kijken en uiteindelijk zei mijn vriendin; "kijk nou!" Twee streepjes!!! "We" zijn zwanger!

Dilemma!!

Als alles goed gaat komt er dus een kleine telg bij in huize flodder! Nu weet ik uit ervaring dat het niet makkelijk is om een kleine in een bestaand samengesteld (mooi woord voor stief) gezin te plaatsen. Je voelt je als ouder kind soms achtergesteld, je krijgt niet alle aandacht meer, zelfs niet als je kost wat het kost deze probeert op te eisen.

Nu begint het puber-terreur, jij was er toch eerst?? In het begin is het allemaal heel leuk, een nieuw broertje of zusje, nieuwe ervaringen, later kom je er achter dat je de aandacht die jij altijd kreeg moet gaan delen met anderen.

Zelf heb ik dit dus allemaal ook mee gemaakt en het is me achteraf goed bevallen, achteraf ja.. want ik kan me nog goed herinneren dat ik het toen, zo'n 20 jaar geleden mijn vader zijn eerste zoon (anderhalf jaar later de tweede zoon) kreeg met een andere vrouw, wat ik maar wat moeilijk vond.
Beetje bij beetje voelde je dat die jankende kleine, steeds meer aandachtstijd van jouw tijd afsnoepte, tot dat er weinig meer over was. De snoepjes gingen ineens niet meer alleen naar mij en mijn zusje.

Sjezus, wat heb ik toen gebaald..nu mijn jongste half broertje inmiddels 19 jaar oud is en tevens ook één van mijn beste vrienden is, kan ik er op terug kijken als of het allemaal normaal was. Maar dat vond ik toen zeker niet..

Nu vraag ik me af, hoe ga ik dit allemaal zelf aanpakken met Jip en Janneke en zal ik ook de "fouten" maken die mijn ouders maakten, fouten.. verkeerd woord, ik noem het liever onervaren en onvoorbereid. ;-)

on·voor·be·reid (bn.)
1 niet voorbereid => ex tempore

Geen opmerkingen: